Високоолеїновий ринок має всі шанси відновитися після удару пандемії
15 лютого 2022 р.
Сіяти високоолеїновий соняшник чи ні? Які перспективи отримати премію цьогоріч? Чому площі посіву ВО соняшнику зростатимуть? Як змінився ринок збуту за останні шість сезонів? Читайте у нашій статті, де представник компанії "УкрАгроКонсалт" відповість на ці та інші запитання.
В Україні спостерігається стійка тенденція зростання посівних площ соняшнику, як однієї з найбільш маржинальних сільськогосподарських культур. Починаючи з 2000/01 МР - площі зросли більш ніж удвічі й у 2020/21 МР склали 6,8 млн га проти 2,9 млн га.
Останні шість сезонів площа соняшнику стабільно перевищує 6 млн. га, при цьому коливається в межах 6,35-6,8 млн. га залежно від сезону. Найбільше зниження відзначалося у 2019/20 МР.
У вирощуванні високоолеїнового соняшнику також спостерігається поступове збільшення посівних площ. Однак ключовим фактором, що впливає на переваги аграріїв щодо вибору культури, а також часто обмежує нарощування площ, є волатильність маржі сільгоспвиробників. Її коливання викликані нестабільним попитом та пропозицією на ринку. З огляду на це для даного сегмента характерна циклічність виробництва, коли розширення площ чергується з їх скороченням, що є проблемою ринку високоолеїнової олії.
Однак частка посівів високоолеїнового соняшнику в загальній площі сівби за останні шість сезонів зросла до 6,5% проти 3%, що підтверджує перспективність цього сегмента рослинництва.
Високі премії у 2019/20 МР стали вагомим чинником для розширення посівних площ у 2020/21 МР, які досягли рекордних 490 тис. га. Проте на тлі спекотного, посушливого літа рік видався неврожайним для всіх виробників соняшнику і врожайність знизилася до 2,12 т/га (-17% до 2020/21 МР), що призвело до скорочення врожаю до 1018 тис. т (-4 % до 2020/21 МР).
Переходячи до питання споживання високоолеїнової олії, відзначимо цінність та унікальність даного продукту:
- для здоров'я – високий вміст вітаміну Е, незначний вміст трансжирів, що дозволяє уникнути утворення канцерогенів;
- для переробників та харчової промисловості - висока стійкість до окислення забезпечує більш тривале (до 5 разів) зберігання продуктів, приготованих на високоолеїновій олії, продукт витримує більшу кількість циклів смаження, при виготовленні з високоолеїнової олії маргарину потрібно на 10-15% менше енергетичних витрат.
Відповідно, основними споживачами є сегмент HoReCa, харчова промисловість і ритейл - як усередині країни, так і за її межами, до того ж цей вид олії стає дедалі більш затребуваним, підтримуючи попит на високому рівні.
Високоолеїнова олія залишається експортно-орієнтованим товаром, частка її експорту в загальному обсязі відвантажень олії зросла до 6-8%.
Абсолютні показники експорту в 2020/21 МР знизилися до 426 тис. т (-6% до 2019/20 МР, як наслідок зменшення врожаю, не готовності переробників нести витрати на організацію виробництва високоолеїнового продукту, так і впливу пандемії на структуру споживання рослинних олій) .
За останні шість сезонів ринки збуту високоолеїнової соняшникової олії значно диверсифіковані, кількість країн, що імпортували український продукт у 2020/21 МР, перевищила 50 держав, у тому числі за рахунок азіатсько-тихоокеанського регіону.
Географія експорту поширюється на всі континенти:
- частка ключового імпортера - ЄС - знижена до 29% у 2020/21 МР проти 91% у 2015/16 МР, проте українська продукція залишається у виграші порівняно з іншими постачальниками завдяки відсутності експортних мит;
- серед ТОП-імпортерів з'явилася Малайзія (5% усього експорту), зміцнили свої позиції - США (5%) та Індія (3%), Китай зробив найбільш відчутний прорив у закупівлях і став другим у рейтингу імпортерів (15%);
- до країн, що імпортували за 2020/21 МР понад 1 тис. т входять: Республіка Корея, Австралія, Нова Зеландія, ОАЕ, Японія, Ізраїль, Філіппіни, Саудівська Аравія, Мексика, Сінгапур, Таїланд, Єгипет та Мозамбік.
Серед ключових імпортерів у 2020/21 МР:
- зростання закупівель:
- Китай – 85,9 тис. т (+14% до 2019/20 МР);
- Малайзія – 30,5 тис. т (+8%);
- зниження закупівель:
- ЄС – 169,3 тис. т (-18% до 2019/20 МР);
- США – 32,2 тис. т (-3%).
Для українського ринку високоолеїнової олії характерним є те, що основні переробники високоякісної сировини, як правило, є основними експортерами готової продукції. У 2020/21 МР сукупно частка ключових компаній-експортерів зросла до 86% всього експорту проти 76% роком раніше, серед яких "Бунге", "Кернел", ViOil, ADM Україна, "УкрОлія", "Епіцентр-К" та "Агропросперіс".
Окремо зупинимося на особливостях минулого 2020/21 сезону:
- інтерес до вирощування високоолеїнового соняшнику в 2020/21 МР був підтриманий премією на цей вид олійного насіння, яка в окремі місяці 2019/20 МР перевищувала 2000 грн/т, а також стабільним попитом з боку імпортерів на високоолеїнову олію;
- 2020/21 МР став не найкращим роком для аграріїв, які виростили високоолеїновий соняшник: якщо на початку сезону премія становила 550-570 грн./т, то, починаючи з січня 2021 року, високоолеїнове насіння продавалося за ціною звичайної сировини і частково було перероблено разом з таким соняшником. Ключовою причиною є зниження ціни та попиту на високоолеїнову олію на тлі обмежень роботи сегмента HoReCa в період пандемії.
Як наслідок, посівні площі у поточному 2021/22 МР скоротилися до 440 тис. т (-10% до 2020/21 МР), проте висока врожайність (2,5 т/га) компенсувала цей факт і врожай становив 1088 тис. т ( +7% до 2020/21 МР).
Ослаблення обмежень має позитивно позначитися на попиті з боку покупців високоолеїнової олії, однак у гру вступає внутрішня ситуація на українському ринку, коли навіть в умовах рекордного врожаю сільгоспвиробники обмежують пропозицію сировини в очікуванні зростання цін.
У результаті за перші чотири місяці поточного маркетингового року експорт соняшникової олії відстає від показників минулого року на 6,5%, високоолеїнової олії – на 12% і становить 137,7 тис. т проти 156,4 тис. т роком раніше.
Експортний потенціал ринку високоолеїнової олії в 2021/22 МР оцінюється на рівні 465 тис. т.
Традиційно розмір премії при реалізації високоолеїнової сировини безпосередньо впливає на прогнози її виробництва у наступному сезоні. Динаміка цього показника з початку 2021/22 МР показує зростання з 500 грн/т до 1300-1400 грн/т наприкінці грудня.
Слід зазначити, що технологія вирощування грає на користь високоолеїнових гібридів, оскільки аналогічна до вирощування звичайного соняшнику, не вимагає використання та закупівлі додаткової техніки або засобів захисту. Проте все ж існує кілька відмінних умов: просторова ізоляція від посівів звичайного соняшнику (мінімум 300 м), роздільне збирання та зберігання, а також моніторинг олійності для визначення терміну збирання.
У разі виникнення ситуації, коли немає можливості реалізувати насіння врожаю як високоолеїнове, завжди можна продати його як насіння звичайного соняшнику.
З огляду на поточну ситуацію на ринку, "УкрАгроКонсалт" прогнозує відновлення площ під високоолеїновим соняшником до 450-460 тис. га, що навіть за умови отримання середньої за останні три сезони врожайності – 2,4 т/га дасть урожай 1080-1105 тис. т, який може стати рекордним.